.

.

سایت خبری طلوع گناباد

جمعی از گاوداران صنعتی شهرستان گناباد خواستار رفع مشکلات عدیده این صنعت بویژه در بخش تامین نهاده های دامی شدند.

آنها افزایش 50 تا 100درصدی نهاده های دامی طی ماههای اخیر را بسیار نگران دانستند و عنوان کردند که  این افزایش قیمت ها، باعث شده تا دامهای سنگین و مولد شهرستان گناباد روانه کشتارگاه شوند.

نماینده گاوداران صنعتی گناباد  با اشاره به اینکه این مشکلات به فرمانداری گناباد نیز منتقل شده است، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : از حدود چهار ماه قبل نهاده های دامی 50 تا 100 درصد افزایش قیمت یافته اند در حالی که قیمت شیر کمتر از پنج درصد افزایش یافته است

اسماعیل حکمتیان افزود : حمایت های دولت، دامداران را شامل نمی شود بلکه این حمایت ها از یک طیف خاص از جمله کارخانه داران و دلالان صنعت شیر و لبنیات صورت می گیرد و در این بین دامداران بیشترین ضرر و زیان را متحمل می شوند. این گاودار صنعتی افزود: در شرایط فعلی، دامهای مولد و شیری و برخی دامهای آبستن به کشتارگاه سپرده شده و از چرخه تولید شیر خارج می شوند.

 وی با انتقاد شدید از واگذاری پشتیبانی امور دام به وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: سپردن صنعت دامداری به این وزارتخانه، تخصصی و کارشناسانه نیست و باعث ضرر و زیان دامداران و صنعت دامداری گردیده است.

حکمتیان افزود : دولت بابت هر کیلوگرم شیر فقط 800 گرم نهاده دامی با قیمت مصوب به دامدار تحویل می دهد و این مقدار نهاده دامی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار کارخانجات قرار می گیرد و کارخانجات آن را در اختیار دامداران قرار می دهند که متاسفانه این نوع توزیع نیز موجب بروز مشکلات برای دامداران می گردد.

نماینده گاوداران صنعتی گناباد گفت: صنایع شیر پگاه در زمنیه توزیع نهاده ها عملکرد بسیار نامطلوبی داشته و بارها موضوع را پیگیری کرده ایم ولی تاکنون هیچ کس در این زمنیه پاسخگو نبوده است و همچنان صحبت از پرداخت یارانه شیر که حق دامداران است به کارخانجات مطرح است.

 حکمتیان ادامه داد: یکی از خواسته های ما دامداران این است که پشتیبانی امور دام از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و به وزارت جهاد کشاورزی محول گردد.

 وی گفت: هم اکنون نرخ تولید هر کیلوگرم شیر که کار شناسان امور دام محاسبه نموده اند در گناباد 1620 تومان است در حالی که مراکز و کار خانجات داخل شهر ستان بین یک هزار تا یک هزار و 30 تومان شیر را خریداری می نمایند.

وی اظهارداشت: فرمول نرخ شیر در کل دنیا به ازای هر کیلوگرم شیر، سه کیلوگرم جو می باشد اما امروزه نرخ هر کیلو گرم کنسانتره از نرخ یک کیلو گرم شیر در گناباد بیشتر شده است.

 وی ادامه داد: انتظار ما از وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای متولی این است که در جهت حفظ این صنعت ارزشمند تدبیر نمایند که متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی نیز تاکنون هیچ بر نامه حمایتی انجام نداده و حتی بعضی از اظهار نظر ها باعث بدتر شدن وضعیت گردیده و امید گاوداران از ادامه فعالیت از بین رفته است.

 حکمتیان گفت: نهاده هایی با قیمت مصوب مثل جو، ذرت، سویا، سبوس که تحویل آن را دولت متعهد شده بود در چهار ماه گذشته توزیع نشده است.

مسوول تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد با تایید مشکلات پیش روی صنعت دامداری این شهرستان گفت: در چند ماه گذشته قیمت نهاده های دامی افزایش یافته در صورتی که قیمت شیر خام، گوشت قرمز و سفید ثابت مانده است.

 محمد عصاریان افزود: افزایش قیمت نهاده های دامی و ثابت ماندن قیمت گوشت قرمز، سفید و شیر خام، توجیه اقتصادی را برای تولید کنندگان صنعت دام از بین برده است. وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های پی درپی و کاهش تولید علوفه در گناباد حدود 75 درصد علوفه مورد نیاز دامداری ها با هزینه های بالا از خارج از شهرستان تامین می شود.


نظرات شما عزیزان:

یک مصرف کننده
ساعت8:22---14 دی 1392
یک عمرست که دامداران وگاودا ران خون ملت را در شیشه میکنند هنوز هم گله مندند جل الخالق از این روزگار

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: عباسعلی قنبری ׀ تاریخ: دو شنبه 9 دی 1392برچسب:گاوداران گناباد,گرانی علوفه,گناباد, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , gonabadtolo.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com